الثلاثاء، 20 ديسمبر 2011

أنا و الفس فس ( الفيس بوك )

( 1 )

قبل عام قالت لي صديقة قابلتها بالصدفة
بتدخلي ( الفس فس )

قلت يا حفيظ يا مغيث و ده مول و لا العياذ بالله كافيه نت
قالت : ايه ده أنتِ قديمة قوي ( Old woman)
قلت ليه بس ده انا حتى و لا شفت التتار و لا حضرت حمو رابي ؟
قالت فيه حد مش يعرف الفيس بوك
قلت لها : طيب مش تقولى كدة من الاول
لعلمك بقى أنا ( New woman ) و نيو وومان جدااا أنا عندى حساب بحاله ع الفس فس و بالكرتونة بتاعته
و طبعا أنا كان عندى حساب بس مش كنت بدخله و بدأت أدخل و اتفاعل من وقت قريب لعالم الفس فس
الذي شفت به من العجائب حتى شعرت انى ( أليس في بلاد العجائب )

( 2 )

دخلت أحد الجروبات مع ( الحفاظ على سرية الأسم )
و ليكن أسمه جروب ( كلنا فتحي شعبان ) هذا غير الجروب الرائع ( كلنا خالد سعيد )
دخلت أسأل :
من هو فتحي شعبان ؟
رد علىّ أدمن الجروب : في حد مش يعرف فتحي شعبان
دخل عضو آخر : أنا كمان معرفش مين فتحي شعبان
الأدمن : مهو لو كنتم من أسكندرية كنتم عرفتم مين البطل فتحي شعبان زعيم ثورة 25 يناير
قلت : أنا من أسكندرية و لم أسمع أبدا أبدا عن فتحي شعبان
الأدمن : أنتِ عاااااااااااار على اسكندرية و أهلها و تلاقيكي مش كنت تعرفي ان فيه ثورة أصلا
قلت : ليه بس يا استاذ دنا كنت بطلع في مظاهرات
تدخل العضو الأول : طيب ايه رأيك بقى أن مصر كلها متعرفش فتحي شعبان و طز في فتحي شعبان
و خرجنا من الجروب قبل ان نتلقى المزيد من الشتائم
لأننا لا نعرف من هو الزعيم ( فتحي شعبان )









ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق