الثلاثاء، 20 ديسمبر 2011

يحيا العدل


القضية رقم 43

أنا : حاضرة يا فندم منــ ....
القاضي : أدخلي في الموضوع يا أستاذة
أنا : طيب أثبت حضوري الأول ..
القاضي : طلباتك يا أستاذة
أنا : أطلب براءة المتهم من ...
القاضي : القرار آخر الجلسة
أنا : يا فندم أنا لسه مش قلت دفاعي و دي مسألة حياة أو موت
القاضي : طيب بسرعة يا أستاذة عشان وقت المحكمة الثمين
أنا : بادىء ذى بدء
القاضي : أحنا لسه حنبدأ من الأول
أنا : دي مقدمة حضرتك عشان أدخل في الموضوع
القاضي : يضرب يده على المنصة بنفاذ صبر
أنا : الدفع الأول
القاضي : تمام ,, أدخلي بقى ع الدفع الثالث
أنا : يا فندم هو أنا لسة قلت حاجة ,, أعطيني فرصة أترافع ,, المشرحة بتبعت لي جوابات شكر و المفتي بيبعت لي رسائل تهديد عشان مش عارف ياخد أجازة بسببي
القاضي : يا أستاذة راعي أن فيه قضايا تانية غيرك
أنا : صبرك عليا يا فندم و اعطيني دقائق ألخص الدفوع
القاضي : يا أستاذة أنت بتضيعي وقت المحكمة
أنا : أرجوك لا تصادر على حقي في الدفاع
القاضي : و كمان بتهيني المحكمة
أنا :,, يا فندم استنى بس ......
القاضي : قررت المحكمة براءة المتهم و أحالة أوراق المحامية إلى فضيلة المفتى

المتهم : يحيـــا العدل

..................




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق